Wednesday, July 30, 2008

Makanan Halal

Oleh: Shahrizal Bin Mat

Satu keperluan yang tidak boleh dinafikan kepentingannya ialah bekalan makanan. Industri makanan sememangnya menjanjikan peluang perniagaan yang cukup lumayan sekiranya berjaya diterokai dengan bijakIni merupakan satu perkembangan menarik bagi penganut Islam yang dijangka bertambah bilangannya kepada lebih 2.5 pada 2010. Namun dengan kadar petumbuhan penduduk Muslim sedunia yang dianggarkan pada enam peratus setahun kini, angka tersebut mungkin akan dicapai lebih cepat lagi.Justeru, keperluan barangan makanan halal adalah satu kemestian bagi mereka.Permintaan terhadap makanan halal diyakini semakin meningkat kerana kesedaran umat Islam yang mahu memastikan makanan yang dijamah benar-benar ´Halal´. Ia sekaligus meningkatkan kuasa beli kaum Muslimin. Faktor-faktor ini membuka lebih peluang usahawan tempatan untuk meneroka bidang ini.

MAKANAN HALALMakanan halal bermaksud makanan yang dibenarkan oleh hukum syarak dan menepati syarat-syarat berikut: a. Tidak mengandungi mana-mana bahagian atau produk daripada haiwan yang tidak halal mengikut syarak atau produk daripada haiwan yang tidak disembelih mengikut hukum syarak. b. Tidak mengandungi bahan yang dikategorikan sebagai najis oleh hukum syarak. c. Tidak disediakan, diproses atau dikilang menggunakan peralatan yang telah dicemari bahan-bahan yang dikategorikan sebagai najis oleh hukum syarak. d. Semasa penyediaan, pemprosesan, pembungkusan, penyimpanan atau pemindahannya, makanan tersebut perlu diasingkan dari makanan yang tidak menepati keperluan a, b atau c di atas atau bahan-bahan yang telah dimaktubkan sebagai najis oleh hukum syarak.

Sebagai kesimpulannya, kita sebagai umat Islam perlu mencari yang halal agar kita mendapat keberkatan dari Allah swt. InsyaAllah. Renung-renungkan...

1 comment:

aiShaH said...

Good info for us..