Thursday, August 14, 2008

Pentingnya Kesihatan Menurut Perspektif Islam..

Oleh Shahrizal Bin Mat
Artikel 4

Assalamualaikum wbt..

Apabila kita bercakap tentang kesihatan dalam Islam, ianya merangkumi faktor luaran dan dalaman. Ini mencakupi fizikal dan mental seseorang. Kalau kita lihat pada zaman Rasulullah s.a.w dahulu pun. Baginda mengajar anak-anaknya menunggang kuda. Ini jelas bahawa dengan menunggang kuda merupakan satu aktiviti riadah pada ketika itu. Maknanya disini pentingnya kesihatan bukanlah baru diambil berat oleh zaman sekarang, namun telah terbentuk ketika zaman para nabi suatu ketika dahulu.

Apabila kita bercakap tentang pentingnya kesihatan yang baik dalam melakukan ibadah, ianya merupakan suatu perkara yang perlu diambil perhatian oleh semua pihak. Cuba kita bayangkan jika kita mempunyai kesihatan yang baik. Otak yang cergas, minta yang sihat. Sudah pasti kita dapat melakukan ibadah dengan sempurna tanpa gangguan masalah kesihatan. Walaupun kita lihat perkara ini suatu yang terpencil namun ianya sangat penting untuk seseorang. Cuba kita bayagkan jika seseorang yang gemuk hendak melakukan solat. Kadangkala bila hendak duduk antara dua sujud pun dah susah. ini merupakan salah satu gangguan yang sering dihadapi oleh seseorang yang gemuk.

Dan yang paling penting ketika datangnya bula Ramadhan yang mulia. Terutama ketika hendak melakukan solat Tarawikh. Oleh yang demikian, kita sebagai umat Islam perlu meinitik beratkan kesihatan dalam kehidupan agar kita dapat melakukan ibadah dengan sempurna dan khusyuk. Insyaallah. Wassalam

No comments: