Sunday, September 21, 2008

Isu Gaji Pemain Liga Malaysia..

Oleh : Shahrizal Bin Mat

Artikel 9

SEMUA Persatuan Bola Sepak Negeri (FA) disaran mendedahkan gaji sebenar pemain masing-masing. Beberapa peminat tempatan memaklumkan bahawa perkara itu perlu dibuat sebelum sepak mula Liga Malaysia (Liga M) musim depan bermula secara rasmi pada 3 Januari 2009.
Mereka percaya langkah itu mampu mengekang sifat mata duitan sesetengah pemain dalam menetapkan harga khidmat mereka.

Apa sudah jadi dengan isu gaji ini?? Siapa yang harus dipersalahkan?? Pada pandangan saya, isu gaji pemain Liga Malaysia perlulah diselaraskan dan dilaksanakan dengan penuh sistematik dan menggunakan dasar pengurusan yang telus dan efektif. Ini bermaksud FAM perlu selaraskan skim gaji yang layak untuk diberikan kepada pemain.

Ini kerana supaya tidak timbul sebarang persoalan dan masalah yang tidak diingini pada masa-masa akan datang. Isu gaji penting kerana sedikit sebanyak dapat menjejaskan prestasi pemain. Kita sepatutnya menjadikan bolasepak luar negara sebagai contoh. Lihatlah begaimana kejayaan mereka dipersada bolasepak dunia.

Jadi, tindakan FAM dan Kerajaan dalam isu ini amat penting bagi memastikan kecemerlangan bolasepak di Malaysia. Renung-renungkan..Wassalam.

No comments: